Українські міжнародні авіалінії з Президентом Порошенком і Зеленським
09.04.2019

Одним з жартів перед першим туром на президентських виборах в Україні було: «Голосуйте за Зеленського, і ви залишитеся з Українськими Міжнародними Авіалініями (МАУ)».

Отже, куди МАУ буде літати, коли або пан Порошенко, або пан Зеленський стануть президентом?

Сьогодні найбільша авіакомпанія України переживає важкі часи. У 2018 році втрати компанії перевищили 100 мільйонів доларів. Для МАУ дуже важко конкурувати з дешевими авіакомпаніями. Тому авіакомпанія звертається до держави, щоб отримати фінансову допомогу. Читачі LIGA.net вважають, що доля МАУ буде залежати в основному від дій, а особливо від імені новообраного президента.

МАУ з Президентом Порошенком

23 березня 2018 року було знаковою датою для авіаційного життя України. У цей день на український ринок вийшла одна з найвідоміших авіакомпаній-лоукостерів. Міністерство інфраструктури України розробило хитру систему знижок, завдяки чому Ryanair змогла обслуговуватися в аеропорту «Бориспіль» практично безкоштовно.

Проте про МАУ також не забули. Головний перевізник аеропорту отримав схожі знижки: ставки прив’язані до обсягів перевезених пасажирів. Згідно з новинами на авіаційному ринку, нова система знижок Борисполя передбачає, що два перевізники – МАУ та Ryanair, які перевозять більше 50% пасажирів аеропорту “Бориспіль”, до 2022 року сплачуватимуть лише 20% від вартості пасажирського сбору та 20% сбору на зліт-посадку.

До кінця президентства пана Порошенка стало легше літати до Європи. Відкриваються кордони, а авіабілети за ціною від 10 EUR – це не мрія, а реальність. Слідуючи за Ryanair, український лоукост-перевізник SkyUp вийшов на ринок, а угорська авіакомпанія WizzAir значно розширила мережу рейсів з України.

Сьогодні МАУ більше не порівнює недорогі авіакомпанії з «приміськими електричками» і публічно вітає зростаючу конкуренцію.

Проте досить важко повірити в щирість топ-менеджменту. Розширення мережі авіакомпаній-лоукостерів змусило лідера ринку знизити тарифи, запровадити платні послуги на борту і максимально знизити витрати.

Закінчення президентського терміну МАУ Порошенка зустрічається зі стабільним зростанням пасажиропотоку, величезною маршрутною мережею, побудовою бізнес-структури та флоту, готовими надати її.

Однак є й зворотна сторона медалі – збитки у розмірі 2,7 млрд. грн. проти 304,51 млн. грн. у 2017 році та збільшення боргового портфеля.

Тому керівництво МАУ має важке завдання – залишитися на плаву в посиленому конкурентному полі. Є альтернатива – піти з ринку, як у 2013 році зробила ще одна збанкрутіла авіакомпанія «АероСвіт», де акціонером був також пан Ігор Коломойський.

Розглядаючи це питання, держава має також прийняти важке рішення – залишити речі, як вони є, або врятувати головну авіакомпанію країни. Перший варіант небезпечний через банкрутство системного перевізника і обвал авіаційного ринку, другий – мільярди доларів витрат на його порятунок.

 Звідки взялися збитки?

Керівник аналітичного департаменту Concorde Capital пан Паращій пояснив, що збитки компанії пов’язані зі збільшенням кредиторської заборгованості на 1,4 млрд. Грн.

Юрій Мирошников, президент МАУ, пояснив, що втрати залежать від кількох причин, включаючи швидке зростання вартості палива, витрати на оновлення флоту та високі ставки навігації в українських аеропортах. Крім того, компанія втрачає гроші на обльоті закритого повітряного простору Російської Федерації, Криму та зони АТО, виконуючи рейси на схід.

Крім того, шестимісячна затримка з доставкою трьох Boeing 777 коштувала компанії $ 20 мільйонів.

Як впливає влада на МАУ?

Пан Андрій Гук пояснив, що авіації потрібні від уряду лише деякі речі. Перше – Державна авіаційна адміністрація, питання доступу до ліній, права іноземних авіакомпаній на нічну парковку, ліцензування та сертифікацію, перевірки авіакомпанії. Другий – податки, включаючи ПДВ на паливо, податки з харчування на борту, авіаційний збір та ін.

Крім того, дуже важливо, щоб авіакомпанія мала вплив на Украерорух, що відповідає за аеронавігацію та Антимонопольний комітет України.

Контроль над державними аеропортами дозволяє створити нерівні умови для різних учасників.

Значні для авіації питання лобіюються через Верховну Раду та Міністерство інфраструктури України.

Що чекає МАУ з президентом Зеленським?

Експерт з авіації Кирило Новіков впевнений, що ні Коломойський, ні майбутній президент не матимуть прямого впливу на компанію. Є Наглядова рада та Рада директорів, які розвивають бізнес. Інше питання полягає в зменшенні втрат МАУ. Він каже, що це можливо, оскільки ставки авіаційних зборів можуть бути переглянуті.

За словами пана Гука якщо президент Зеленський і його команда виберуть політику лояльності для національного перевізника, можна очікувати, що відносини з іноземними авіакомпаніями будуть базуватися на пріоритетах МАУ. Юрист каже, що це означає, що МАУ зможе будувати та розвивати свою мережу, спираючись лише на свої інтереси, а також використовувати адміністративний ресурс проти конкурентів, зміцнюючи свої позиції. Він вважає, що МАУ зможе домовитися з Украерорухом про зниження цін і врегулювати всі існуючі конфлікти.

Ще один можливий крок, вважає він, початок скасування обмежень у повітряному просторі між Російською Федерацією та Україною, в якому зацікавлені МАУ та Украерорух.

Стоп лоукост?

Навіть тоді, коли Державіаслужбу очолював колишній керівник МАУ, переважала позиція, що ситуація недостатньо погана, щоб зупинити польоти в Україну, – говорить пан Гук. Таким чином, немає підстав очікувати катастрофи на ринку від посилення МАУ, оскільки багато процесів, які вже почалися міністрами інфраструктури та авіаційними органами, є в основному незворотними.

Пан Новіков погоджується з паном Гуком, оскільки прихід нових відомих авіакомпаній і, зокрема, відомих авіакомпаній-лоукостерів, вигідний будь-якому президентові, оскільки це можливість покращити власний рейтинг, оголосивши про авіаційні перемоги.

Одного дня МАУ не злетить. Це можливо?

Ніхто не зацікавлений у банкрутстві такої величезної авіакомпанії. Національного перевізника, ймовірно, буде збережено. У випадку банкрутства МАУ, для того, щоб інвестувати в нового перевізника, необхідно щонайменше $150 – $175 млн.

Авіакомпанія не Украероруху ціну, яку він очікує, не сплачує авіаційний збір, вважаючи його незаконним. При Президентові Порошенку держава може подати до суду на всіх фронтах, включаючи навіть кримінальні провадження.

Такі дії можуть заохочувати власників авіакомпанії до виведення активів, створення нового перевізника або залишення авіації. У такому випадку наслідки можуть бути невтішними, оскільки Україна залишиться без сильної мережевої компанії, не буде нікого, хто зможе її швидко замінити. Сценарій «АероСвіту», коли більшість прав було передано до МАУ, буде складно повторити, оскільки інші авіакомпанії не зможуть швидко охопити мережу МАУ.

Детальніше тут